måndag 23 september 2013

Lingvist? Javisst!

Idag fick jag höra färöiska för första gången. Vilket intressant språk! Som tur går det en kurs i färöiska nästa höst, men så länge kan man ju inte vänta. Jag hade tänkt lära mig lite redan idag efter lektionen men jag bestämde mig för att andra skoluppgifter var viktigare. Kanske jag hinner lite imorgon efter lektionen i norska.

Idag kom jag fram till att jag nog ska hitta på något inom Norden som framtida yrke. Jag måste bara komma på vad. Jag har som plan nu att lära mig åtminstone grunderna i norska, danska, isländska och färöiska. Den största utmaningen kommer nog att vara att kunna särskilja språken, i synnerhet danska och norska. Redan nu har jag svårigheter eftersom jag går en vanlig kurs med danska som föreläsningsspråk och på samma gång även en språkkurs i norska. Jag försöker tänka, skriva och läsa på norska medan jag på samma gång hör en massa danskt babbel i min hjärna. Inte så konstigt att man blir alldeles virrig i skallen.

Det här med att skriva ett kort inlägg på norska varje dag går, som ni ser, väldigt bra. Jag funderar ut passliga ämnen under dagarna men kommer inte till skott med att skriva ett inlägg. Jag har väldigt fina formuleringar i min text idag tydligen. Där får man då man läser svenska som modersmål.

Nu börjar det bli sent och jag har tidig väckning imorgon. Ska passa på och läsa lite i Kjell Westös "Gå aldrig ensam ut i natten" som jag har valt att läsa i litteraturkursen. Den är hittills ganska bra, en av de bättre finlandssvenska böckerna jag har läst.

Godnatt

Sandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar