torsdag 12 september 2013

Media och böcker

Med tanke på rubriken skulle man ju kunna tro att jag ska skriva något världsomsvepande om böcker i media, men så är inte fallet!

Det som är bra med första veckan i skolan är att man inte behöver förbereda sig inför lektionerna något nämnvärt. Det som är sämre är att man få utstå introduktion efter introduktion, som nog väcker intresse men som kan bli väldigt segt efter en stund.

Jag har inte känt av molnighet i huvudet på länge men idag har det varit riktigt dåligt. Det började på dagens första lektion som vi hade i datasal. Varje gång jag har lektioner i datasalar blir jag jättetrött och dåsig. Läste på internet att det berodde på att koldioxidhalten ökar om det inte är tillräckligt bra luftkonditionering. Att studera i små rum eller större grupper är nog tungt, och det är synd att det ska påverka ens koncentration.

Nu är jag trött och värker i nacken och ryggen av allt sittande på opassande stolar. Hoppas kroppen vänjer sig snart, men jag borde nog aktivera mig mer när jag kommer från skolan så att jag inte är så stel.

Idag lärde vi oss lite om att skriva i media. Intressant ämne men vi kom nog inte så långt på de två timmarna vi hade, undrar hur resten av det temat blir.

Vi hade också första lektionen i vår 10 studiepoängs litteraturkurs. Första delen består av vuxenlitteratur och såklart ska vi läsa en massa böcker nu igen. Jag är inte så förtjust i att läsa böcker på kommando, som tur var det ändå ganska bra utbud på litteraturlistan. Jag har redan varit och lånat två av böckerna och döm om min förvåning om jag inte igen lyckades välja de tjockaste böckerna. Jag har inget emot att läsa tjocka böcker, men när man ligger inom en tidsram blir det stressigt när man ska plöja igenom dem. Förhoppningsvis är de lätta att läsa och analysera. Har just läst två lika tjocka böcker på ganska kort tid så månne det inte ska gå, jag får helt enkelt byta ut film mot bok.

Tindra fick en riktig "hurvel" av Quila idag så hon började blöda på örat, stackarn. Quila fick en omgång kloklipp och Tindra fick sårputsning, men jag fick dra fram henne då hon hade gått och gömt sig under sängen.



Nu ska jag och Tindra gå ut på prommis!

Hej hej hej
Sandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar